
MEDYA RAPORU 

I-   GİRİŞ 

Bu rapor dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm Recep Tayyip Erdoğan iktidarının 2014 

yılından itibaren medya üzerindeki baskısını, ikinci bölüm, iktidarın atadığı kayyımlar 

vasıtasıyla medya kuruluşlarına el koyma aşamasını, üçüncü bölüm, gazetecilerin ve gazete 

sahiplerinin cezalandırılmasını, son bölümde ise mal varlıklarına el konulmasını ele 

almaktadır.  

II-   BASKI DÖNEMİ 

2015 yılının Kasım ayında Gülen Cemaati’ne yakın televizyon kanallarının TÜRKSAT 

uydusundan çıkarılarak muhalif yayınların sesi kesilmiş oldu. Önce Samanyolu Yayın Grubu 

kanalları1 ardından Kanaltürk ve Bugün TV uydudan atıldı.2 

AKP iktidarının Gülen Hareketi yakın medyaya ilk operasyonu 17 Aralık yolsuzluk 

soruşturmasının yıldönümünde oldu. 2009 yılında İstanbul polisinin Tahşiyeciler adlı radikal 

İslamcı bir gruba yaptığı operasyonu bahane eden İstanbul Cumhuriyet başsavcılığı bu 

operasyonun öncesinde ve sonrasında kamuoyu oluşturulmasına katkıda bulundukları 

iddiasıyla Samanyolu Yayın Grubu Başkanı Hidayet Karaca ile Zaman Gazetesi Genel yayın 

Müdürü Ekrem Dumanlı’yı gözaltına aldı. 5 gün süren gözaltı sonrasında STV’de yayınlanan 

bir dizi senaryosu bahane edilerek Hidayet Karaca tutuklandı, gazetesinde yayınlanan iki köşe 

yazısı ve bir haber yüzünden Ekrem Dumanlı’ya yurtdışı yasağı konularak tahliye edildi.3 

Today’s Zaman Zaman Medya Grubu’nun İngilizce yayın yapan gazetesiydi. 2013 Gezi 

Olayları esnasında Erdoğan iktidarına karşı sert muhalefet yapması iktidarı fazlasıyla rahatsız 

etmişti. Özellikle yabancı kamuoyu tarafından takip edildiği için bu durum hükümetin 

şimşeklerini üzerine çekmesine neden oldu. Today’s Zaman’ın yayın yönetmeni Bülent 

 

1https://www.haberler.com/turksat-samayolu-grubu-kanallarini-uydudan-cikardi-7873569-haberi/ 

2https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/10/151028_kanalturk_baskin 

3http://www.hurriyet.com.tr/gundem/hidayet-karaca-tutuklandi-27805653 

https://www.haberler.com/turksat-samayolu-grubu-kanallarini-uydudan-cikardi-7873569-haberi/
https://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/10/151028_kanalturk_baskin
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/hidayet-karaca-tutuklandi-27805653


Keneş, 10 Ekim 2015’te attığı bir twitte Erdoğan’a hakaret ettiği gerekçesiyle tutuklandı. 5 

gün Silivri Cezaevinde tutuklu kalan Bülent Keneş itiraz üzerine serbest bırakıldı.4 

2013 yılı yaz aylarında patlak veren Gezi Olayları sorasında Koza İpek Medya Grubunun 

yayınlarında yazan bazı köşe yazarları hükümetin tutumunu eleştiren yazılar kaleme aldılar. 

Bunun üzerine dönemin başbakanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından çağrılarak, kendisinden 

bazı köşe yazarlarının işine son vermesi ve genel yayın yönetmenlerinin değiştirilip, iktidarla 

uyum içinde çalışacak kişilerin atanması istenen Koza İpek Holding patronu Akın İpek bu 

talepleri yerine getirmeyi reddedince kara listeye alınmıştı.  

7 Haziran 2015 genel seçimlerinden yara alarak çıkan ve tek başına hükümet kurabilecek 

çoğunluğu kaybeden Erdoğan, dönemin başbakanı Ahmet Davutoğlu tarafından yürütülen 

koalisyon görüşmelerini sonuçsuz bırakarak seçimlerin 1 Kasım 2015 tarihinde yenilenmesine 

karar verdi. 7 Haziran – 1 Kasım arasındaki yaklaşık 5 aylık süre Türkiye için adeta kâbus 

oldu. Güneydoğu’da 600’den fazla asker ve polis hayatını kaybetti. Erdoğan’ın ‘400 

milletvekilini verin bu iş huzur içinde çözülsün’ sözü halk tarafından ‘ben gidersem terör 

gelir’ mesajı olarak algılandı.  

1 Kasım seçimlerine 3 gün kala Koza İpek Medya grubuna kayyım atanarak el konuldu. 

Bünyesinde Kanaltürk, Bugün TV, Bugün Gazetesi ve Millet gazetelerini bulunduran Koza 

İpek Medya Grubunun yönetimi Erdoğan’a yakın isimler tarafından devralındı. 

Mecidiyeköy’de bulunan Kanaltürk ve Bugün gazetelerinin olduğu binanın önünde toplanan 

gazete okurları ve gazetecilere polis biber gazı ve tomalarla müdahale etti. Bugün TV Genel 

Yayın Yönetmeni Tarık Toros 8 saat boyunca yayın odasından çıkmadan yayın yaparak tarihi 

bir rekora imza attı. Kayyımlar televizyonun kablolarını keserek yayını durdurmayı 

başardılar.  

Kanaltürk Televizyonu ve Bugün grubuna kayyım atanmasından tam 4 ay sonra 29 Şubat 

2016’da gazeteler ve televizyonlar kapatıldı, demirbaşlar ve değerli cihazlar yok pahasına 

yandaşlara satıldı.  

Gülen hareketine yakınlığıyla bilinen Kaynak Holding’e 17 Kasım 2015 tarihinde kayyım 

atandı. Holding bünyesinde farklı sektörlerde faaliyet gösteren şirketler arasında özellikle 

kitap yayıncılığı ve yaklaşık 700 bin tiraja sahip olan Sızıntı Dergisi ile Yağmur, Yeni Ümit 

ve Fountain gibi dergiler de yer almaktaydı. Yine Türkiye’nin en büyük yayın dağıtım ağı 

 

4http://www.hurriyet.com.tr/gundem/bulent-kenes-serbest-birakildi-30314904 

http://www.hurriyet.com.tr/gundem/bulent-kenes-serbest-birakildi-30314904


olan Gökkuşağı Dağıtım ile 100’e yakın şubeye sahip NT Mağazaları Kaynak Holding 

bünyesinde faaliyet göstermekteydi.  

Kayyım yönetimi, Holdingin basılı halde bulunan binlerce kitabını, hiçbir suç unsuru 

taşımadığı halde imha ettirerek yakın tarihin en büyük kitap katliamına imza atmış oldu. 

Koza-İpek Grubu'nun bünyesinde bulunan Bugün ve Millet gazetelerine kayyum atanmasının 

ardından bu gazetelerde çalışırken işten atılan bir grup gazeteci Özgür Bugün adıyla yeni bir 

gazete çıkardılar. Bugün gazetesine atanan kayyımlar bu çıkışı, marka ihlali olduğu 

gerekçesiyle savcılığa şikâyet ettiler. 11 Kasım 2015’te Özgür Bugün gazetesinin baskısının 

yapıldığı Feza Gazetecilik AŞ’ne ait olan matbaaya polis tarafından baskın düzenlendi. Ancak 

polis sadece matbaayı basmakla kalmayıp, elinde arama kararı olmadığı halde yasayı 

çiğneyerek matbaanın bitişiğindeki Zaman Gazetesi binasına da girdi. Yayın katlarında arama 

yapmak istedi. Gazetecilerin ve Zaman Gazetesi avukatlarının tepkisi üzerine binadan çıkmak 

zorunda kaldı. Bu baskın üzerine Özgür Bugün gazetesi isim değiştirerek Özgür Düşünce 

olarak yoluna devam etti. 15 Temmuz 2016’da vuku bulan başarısız darbe girişimi sonrasında 

kapatıldı.  

Takvimler 4 Mart 2016’yı gösterirken internet sitelerine Zaman Gazetesi’ne kayyım atanacağı 

haberi düştü. Sadece kayyım atanmakla kalmayacak, bazı gazeteciler de tutuklanacaktı. 

Haberin yayılması, Zaman’ın o günlerde 650 bin civarında olan okur kitlesi üzerinde infiale 

neden oldu. Gazete binasının önünde toplanan halk ‘özgür basın susturulamaz’ pankartları 

açtılar. Akşam saatlerine doğru gazete binası binlerce polis ve tomalar tarafından kuşatıldı. 

Herhangi bir uyarı yapılmaksızın polis tarafından içlerinde kadın ve çocukların da olduğu 

kalabalığa tazyikli su ve biber gazı sıkılarak dağıtıldı, gazetenin kapıları kırıldı ve binaya 

girildi.  

Zaman’a atana kayyımların, yayın yöneticilerini değiştirmeleri, ertesi gün çıkan gazetenin 

iktidar yanlısı haberlerle doldurulması vb. hukuksuz uygulamaları, gazetecilerin ve okurların 

tepkisine yol açtı. 4 Mart günü 650 bin olan gazete tirajı, 6 Mart günü 2 binlere düştü.  

Devam eden günlerde Zaman, Today’s Zaman ve Aksiyon Dergisi’nin yayın kadrosu büyük 

çoğunluğu Erdoğan’ın kontrolündeki Sabah ATV grubundan gelen elemanlarla değiştirildi. 

Onlarca gazetecinin işine son verildi.  

Artık iktidarın borazanı haline gelen Zaman Medya Grubu, yüzlerce yandaş gazeteci 

doldurulduğu 27 Temmuz 2016 tarihine kadar varlığını sürdürdü. Satmayan yandaş gazetenin 

ve gazetecilerin iktidarın sırtına yük olmaktan başka bir işe yaramadığı için kapatılmasına 



karar verildi. Zaman Gazetesinin sahibi olan yayıncı şirket Feza Gazetecilik AŞ, 1 Eylül 

tarihli KHK ile TMSF2ye devredildi. Aynı tarihte şirketin kapatılarak ticaret sicilinden 

terkinine karar verildi. Yani 30 yıllık şirket öldürülmüş oldu. 

Feza Gazetecilik AŞ’nin %100 hissedarı olduğu Cihan Haber Ajansı en yaygın haber ağına 

sahip özel haber ajansı olmakla biliniyordu. Haberciliğinin yanında Türkiye’de yapılan 

seçimlerde yaklaşık 120 bin sandıktan aldığı sonuçları yayıncı kuruluşlara ileterek seçim 

sonuçlarını hem sağlıklı hem de hızla bildirmesiyle öne çıkmıştı.  

Zaman Gazetesi’ne atanan kayyımlar 4 gün sonra Cihan Haber Ajansı’na da el koydular. İlk 

yaptıkları iş ajansın genel müdürünü görevden alıp yerine yandaş bir gazeteciyi atamak oldu. 

Ardından ajansın arşivi yok edildiği gibi yeni yapılacak haberlerde iktidarı rahatsız edecek 

konulardan uzak durulması talimatı verildi.  

Cihan Haber Ajansı AŞ’de 670 sayılı KHK ile varlığına son verilip 16.11.2016 tarihinde 

ticaret sicilinden terkin edildi. Ajansın demirbaşları, canlı yayın araçları, teknik cihazlar ve 

kameralar TMSF tarafından zaman zaman yapılan ihalelerle yandaş şirketlere yok pahasına 

satıldı. (Ek liste) 

İstanbul 9. Sulh Ceza Hakimliği’nin 11 Mart tarihli kararıyla Irmak Televizyonu, Radyo 

Cihan ve Türkiye geneli en yaygın gazete dağıtım ağına sahip Cihan Medya Dağıtım (CMD) 

AŞ’ne kayyım atandı.  

CMD’ye kayyım atanması iktidar kontrolünde olmayan gazetelerin okuyucuya ulaşmasının 

önüne geçmeyi hedefleyen bir karardı. Nitekim CMD’ye atanan kayyımlar iki hafta geçmeden 

23 Mart tarihinde aldıkları bir kararla Taraf, Özgür Düşünce, Meydan, Yeni Asya ve Yarına 

Bakış gazetelerinin dağıtımını durdurmuşlardır. Bu karardan sonra CMD’nin 1600 

dağıtıcısının işine son verildi, Türkiye geneli yaklaşık 300 noktada bulunan dağıtım ofisleri 

kapatıldı, ofis demirbaşları ücretsiz olarak başka kurumlara dağıtıldı. (Ek) 

ZAMAN ve KANALTURK BUGÜN gruplarına el konulmasını müteakip buralardan işten 

çıkarılan gazetecilerin kurduğu, Özgür Düşünce, Yeni Hayat, Yarına Bakış ve Meydan gibi 

gazeteler 15 Temmuz darbe girişiminden sonra yayınlarına sadece birkaç gün devam 

edebildiler. Bu gazetelerde çalışan gazetecilerin birçoğu hakkında gözaltı kararı çıkarılmış, 

hiç biri gazetecilik yapamaz hale getirilmişti.  

Gazeteci Bülent Korucu yönetiminde 6 Mart 2016’da yayına başlayan Yarına Bakış, Veysel 

Ayhan 18 Nisan 2016’da yayına başlayan Yeni Hayat, Mehmet Yılmaz yönetiminde yayın 

yapan Özgür Düşünce gazeteleri 19 Temmuz 2016 tarihinde yayınlarına son verdi. 19 



Temmuz günü polis tarafından basılarak yayın yönetmeni Levent Kenez ve sorumlu yazı 

işleri müdürü Gülizar Baki’nin gözaltına alındığı Meydan Gazetesi de bir gün sonra 20 

Temmuz 2016’da yayınına son verdi.  

27 Temmuz 2016 tarihli 674 sayılı OHAL KHK’sı ile 16 televizyon, 3 haber ajansı, 23 radyo, 

45 gazete, 15 dergi, 29 yayınevi ve dağıtım kanalı kapatıldı. 

Kapatılan yayın kuruluşları arasında, Barış TV, Bugün TV, Can Erzincan TV, Dünya TV, 

Hira TV, Irmak TV, Kanal 124, Kanaltürk, MC TV, Mehtap TV, Merkür TV, Samanyolu 

Haber, Samanyolu TV, SRT TV, Tuna Shopping TV, Yumurcak TV, Taraf Gazetesi, Zaman 

Gazetesi, Bugün Gazetesi, Aksiyon Dergisi, Sızıntı Dergisi, Nokta Dergisi, Cihan Haber 

Ajansı, Muhabir Haber Ajansı ve SEM Haber Ajansı da vardı.  

Bünyesinde Hürriyet ve Posta Gazeteleriyle Kanal D, CNN Türk televizyonları ve DHA 

(Doğan Haber Ajansı) olan Doğan Yayın Holding iktidarın baskılarına daha fazla 

dayanamayarak elindeki artık tamamıyla iktidar kontrolüne geçmiş olan Demirören grubuna 

devredildi. 

III -   MEDYA CALIŞANLARINA YÖNELİK CADI AVI  

1) İŞTEN ÇIKARMALAR 

Koza İpek Medya Grubu ile Zaman Medya Grubuna atanan kayyımlar kısa sürede yüzlerce 

gazeteciyi işten çıkardı. Yerlerine Sabah-ATV ve Yeni Şafak grubu gazetelerinden yandaş 

gazeteciler işe alındı. Örneğin Zaman’a atanan kayyımlar gazetenin düşen tirajı bahane 

gösterilerek birçoğu tazminatsız işten çıkarılan 600’e yakın gazetecinin yerine 110’dan fazla 

yandaş gazeteci işe alındı.  

2) TUTUKLAMALAR 

15 Temmuz 2016 tarihli darbe girişimi Erdoğan’ın o güne kadar yapmak isteyip de 

yapamadığı her şeyi yapması için bir fırsat oldu. O güne kadar Gülen Cemaati için ‘terör 

örgütü’ tanımlamasını kendi etrafındakiler de dahil olmak üzere pek çok kişiye kabul 

ettirememişti. Başarısız darbe girişimi hem kendi tabanının konsolide etmesini hem de 

muhalefetin de kendi arkasında saf tutmasını sağladı.  

Artık kendin muhalif herkes ‘Fethullahçı Terör Örgütü’ (FETÖ) üyesi, muhalif gazeteciler de 

‘FETÖ medyası’ydı. 15 Temmuz’un hemen kabinde iktidar yanlısı sosyal medya 



hesaplarından tutuklanacak gazetecilerin listesi yayınlandı, hedef gösterildi. Kısa sürede 

Ahmet Altan, Nazlı Ilıcak, Şahin Alpay ve Mustafa Ünal gibi tanınmış gazetecilerin de 

arasında olduğu 100’den fazla gazeteci hakkında gözaltı ve yakalama kararları çıkarıldı.Hali 

hazırda Türkiye cezaevlerinde 200’den fazla gazeteci bulunuyor. Kendisi bulunamayan bazı 

gazetecilerin eş veya çocukları tutuklandı.5 (Örnek Bülent Korucu’nun eşi, İbrahim 

Karayeğen’in kızı)  

3) VERGİ CEZALARI (Ek-6) 

El konulan ve kapatılan medya kuruluşlarının sahipleri el konulmadan aylar sonra astronomik 

vergi cezalarıyla karşı karşıya kaldılar. 4 Mart 2016 tarihinde Zaman Gazetesi’ne (Feza 

Gazetecilik AŞ)kayyım atandıktan 13 gün sonra başlatılan vergi incelemesi sonucu şirkete 

yaklaşık 250 milyon TL vergi cezası kesilmiş, şirketi temsil eden kayyımlar bu cezaya karşı 

şirket menfaatlerini koruyacak şekilde itiraz dahi etmeyip cezaların kesinleşmesini 

sağlamışlardır. Bunun üzerine Zaman Gazetesi’nin eski yönetim kurulu üyeleri Mehmet Akif 

Afşar, Hüseyin Döğme, Behçet Akyar ve Zaman’ın eski Genel Yayın Müdürü Ekrem 

Dumanlı aleyhine her birine ayrı ayrı ortalama 250 milyon TL tutarında ceza tahakkuk 

ettirilmiş, ardından adı geçen isimlerin bütün malvarlıklarına el konulmuştur. Adı geçen 

şahısların el konulan malvarlıkları TMSF tarafından peyderpey satılmaya başlanmıştır. 

IV-   MALVARLIKLARINA EL KOYMA 

15 Temmuz 2016 tarihli darbe girişimi Erdoğan’a için büyük fırsat oldu. 15 Temmuz’dan 

birkaç sonra ilan edilen olağanüstü hâl (OHAL) uygulamasının ilk iki ayında muhalif medya 

tamamen yok edildi. Tamamı Gülen Cemaatine yakın veya Kürt medyasından oluşan toplam 

179 medya kuruluşu (53 gazete, 34 TV, 37 radyo istasyonu ve 20 dergi, 6 haber ajansı ve 29 

yayınevi) kapatıldı. 620 gazetecinin basın kartı ile bazı gazetecilerin pasaportları iptal edildi.6 

Çıkarılan kanun hükmünde kararnamelerle (KHK) kapatılan medyanın mal varlıkları 

hazineye devredildi.  

 

5http://www.diken.com.tr/kendisi-bulunamayinca-esi-tutuklanan-korucu-icin-abden-aciklama-turkiye-insan-haklarina-saygi-duymali/ 

6https://turkey.mom-rsf.org/tr/bulgular/el-koyulan-medya/ 

http://www.diken.com.tr/kendisi-bulunamayinca-esi-tutuklanan-korucu-icin-abden-aciklama-turkiye-insan-haklarina-saygi-duymali/
https://turkey.mom-rsf.org/tr/bulgular/el-koyulan-medya/


1) YASAL OLARAK MÜMKÜN OLMADIĞINDAN, MALVARLIKLARINA EL 

KOYMAK İÇİN KANUN DEĞİŞTİRİLDİ (Ek-7) 

01.12.2016 tarihinde İstanbul 12. Sulh Ceza Hâkimi tarafından 57 gazetecinin mal 

varlıklarına el konuldu.7 Yapılan itirazlar üzerine halen cezaevinde olanlar hakkında el koyma 

kararı üçüncü şahıslara devrini engellemek amacıyla ihtiyati tedbire çevrildi. Hakkında 

yakalama kararı bulunan gazeteciler için el koyma kararı halen devam ediyor. Banka 

hesapları donduruldu, emekli olanlar emekli maaşları verilmemekte.  

Türk ceza hukukuna göre el koyma kararı verilebilmesi ancak bir ağır ceza mahkemesinin oy 

birliğiyle vereceği kararla mümkün olabilmekteydi (CMK 128). AKP hükümeti OHAL 

döneminde bir değişiklik yaparak ‘ağır ceza mahkemesinin oy birliği’ şartını, ‘hakim karar 

verebilir’ şeklinde değiştirdi. Bu sayede istediği herkesin mal varlığına (mahkeme niteliği 

olmayan) bir sulh ceza hâkimi tarafından el konulabilmenin kapısı açılmış oldu. Gülen 

cemaati soruşturmalarını yürütmek amacıyla özel olarak kurulduğu iddia edilen Sulh ceza 

hakimliklerine, malvarlıklarına el koyma yetkisi verilmesi çok tartışıldı.   

2) KAPATILAN MEDYA KURULUŞLARININ MALVARLIKLARI TMSF 

TARAFINDAN SATIŞA ÇIKARILDI (Ek-8) 

El konulan medya şirketleri, 15 Temmuz’dan sonra çıkarılan OHAL KHK’larıyla kapatıldı. 

Kayyım tarafından tamamen bitirildiği için ekonomik dengeleri bozulup iflas noktasına 

getirilen yayıncı şirketler, Ticaret sicilinden terkin edilerek (silinerek) öldürüldü, malvarlıkları 

hazineye irat kaydedildi. TMSF’nin zaman zaman yaptığı ihalelerle elde kalan malzeme ve 

araç gereçleri satışa sunulmuştur. (Ek-9)  

TMSF’nin internet sitesinde önceden yer alan ilan arşivi kaldırılmış, sadece son ilanlara yer 

verilmektedir. Bu şekilde geçmişte satılacağı ilan edilen malların satılıp satılmadığı veya 

hangi bedelle kimlere satıldığının bilgisi gizlenmektedir.  

3) GAZETE ARŞİVLERİ YOK EDİLDİ 

Bir yayın kuruluşunun arşivi en değerli varlıklarından sayılır. AKP iktidarı eliyle kayyım 

atanmak suretiyle el konulan medya kuruluşlarının ilk olarak yayın arşivleri yok edildi.8 

 

7http://www.diken.com.tr/fetopdyden-tutuklu-54-gazetecinin-mal-varliklarina-el-kondu/ 

8http://www.hurriyet.com.tr/gundem/bugun-gazetesinin-yazar-arsivi-silindi-40010925 

http://www.diken.com.tr/fetopdyden-tutuklu-54-gazetecinin-mal-varliklarina-el-kondu/
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/bugun-gazetesinin-yazar-arsivi-silindi-40010925


Bugün Gazetesi ve sonraki aylarda Zaman gazetesine atanan kayyımlar ilk iş olarak 

gazetelerin internet sitelerine erişimi kapattılar. Bir süre sonra tekrar yayına alınan internet 

sitelerinin arşivlerinin tamamıyla silindiği görüldü. Aynı şekilde Cihan Haber Ajansı, Irmak 

TV, Cihan Radyo örneklerinde olduğu gibi yayın arşivi yok edildikten sonra bu arşivlerin 

saklandığı serverlar üçüncü şahıslara satılmıştır.  

19 Kasım 2015’te kayyım atanarak el konulan Kaynak Holding’e ait yayınevleri kapatıldıktan 

sonra depolarında kalan on binlerce kitap imha edildi.  

4) İÇİNDE PENSİLVANYA GEÇEN KİTAPLAR YOK EDİLDİ 

Millî Eğitim Bakanlığı'nın (MEB), öğrencilere dağıtılmak üzere özel yayınevlerinden satın 

aldığı veya baskısını yaptırdığı ders kitaplarını, 'FETÖ' propagandası yaptığı gerekçesiyle 

eğitim yılının başında imha ettiği ortaya çıktı. İmha edilen kitaplar arasında içinde 

'Pensilvanya' ifadesi geçen 892 bin kitap da var. Pensilvanya, ABD'nin eyaletlerinden biri ve 

15 Temmuz darbe girişiminin planlayıcısı olmakla suçlanan Fethullah Gülen'in de yaşadığı 

yer.9Bu konu bir ana muhalefet partisi milletvekili tarafından TBMM’de soru önergesiyle 

gündeme getirilmiş10ancak Milli Eğitim Bakanı tarafından süresi içinde cevaplanmamıştır.  

V-  SONUÇ 

Recep Tayyip Erdoğan liderliğindeki AKP hükümeti göreve geldiği andan itibaren medyaya 

karşı rövanşist bir tutum sergiledi. İlk başlarda Uzan Grubu ve Mehmet Emin Karamehmet’e 

ait Çukurova Grubu medyasına, bu isimlerin aynı zamanda sahip olduğu bankalar üzerinden 

giderek Bankacılık yasaları bahane edilerek el koydu. Sonraki dönemde iktidar muhalifi 

yayınlar yapan medyaya vergi borçları ya da terör propagandası gibi hukuki altyapısı olmayan 

suçlamalarla bu el koymalar hızlandı. 15 Temmuz darbe girişimi iktidara tüm medyayı 

avucunun içine alma fırsatını verdi. Tamamı Gülen Cemaatine yakın veya Kürt medyasından 

oluşan toplam 179 medya kuruluşu OHAL KHK’larıyla kapatıldı. 

Tüm bu yapılanlar, özellikle iktidarı eleştirecek yayınların halka ulaşmasını önlemek, doğru 

bilginin farklı kanallar aracılığıyla topluma erişmesini engellemek, sadece iktidarın 

görüşlerini aktaracak yayınlara izin vermek, çoğu zaman gerçek dışı veya hayal mahsulü 

 

9https://t24.com.tr/haber/meb-yuz-binlerce-kitabi-imha-etti-pensilvanya-ifadesini-cikarttirarak-yeniden-bastirdi,377380 

10https://www2.tbmm.gov.tr/d26/7/7-16752s.pdf 

https://t24.com.tr/haber/meb-yuz-binlerce-kitabi-imha-etti-pensilvanya-ifadesini-cikarttirarak-yeniden-bastirdi,377380
https://www2.tbmm.gov.tr/d26/7/7-16752s.pdf


haberler yayınlayarak psikolojik harp ya da kara propaganda yaparak hukuk dışı eylemlerin 

ortaya çıkmasını önlemek amaçlıdır. Yapılanlar, doğru olmayan haberlerin gerçek dışı olduğu 

bilgisinin topluma ulaşmasına dahi izin vermemek, toplumun gerçekleri öğrenmesini 

engellemek, iktidarın propagandasını yapmak ve böylece muhtemel oy kaybını önlemek 

amaçlıdır. Zira halka hesap vermek zorunda olan iktidarlar, eğer yargıyı da kontrol altına 

almışlarsa, medya dışında kendilerinden hesap soracak hiçbir güç kalmamaktadır. 

  



(EK AKREDİTASYON İPTAL ÖRNEKLERİ) 

28 AĞUSTOS 2014 

Cumhurbaşkanlığı devir-teslim töreninde Zaman Gazetesi, Cihan Haber Ajansı, Bugün 

Gazetesi, Bugün TV, Kanaltürk, Shaber, Samanyolu Tv'ye  akreditasyon uygulandı. Listede 

Sözcü ve Aydınlık'ın olduğu belirtildi. Zaman Gazetesi muhabirleri, töreni izlemek için diğer 

gazeteciler gibi Cumhurbaşkanlığı 5 numaralı kapıya gitti. Fakat Köşk personeli, Zaman 

muhabirlerinin bundan sonra Cumhurbaşkanlığı'ndaki programları izleyemeyeceğini söyledi. 

30 AĞUSTOS 2014 

Cihan Haber Ajansı 30 Ağustos Zafer Bayramı törenlerinin Çankaya Köşkü'ndeki 

bölümlerine alınmadı. 1 numaralı Kapı'dan giren muhabirler, görevliler tarafından 'hangi 

kurum' diye sorularak dışarı çıkartıldı. Programı izlemek isteyen bazı medya kuruluşlarına da, 

gelmemeleri önceden ifade edildi. 

9 EYLÜL 2014 

Adalet Bakanı Bekir Bozdağ da Yargı muhabirleriyle Hakimevi'nde bir araya geldiği 

toplantıya  Zaman, Bugün, Taraf ve Sözcü gazeteleri, Cihan Haber Ajansı, Kanaltürk, 

Samanyolu ve Bugün'ün aralarında bulunduğu medya organlarını almadı. 

17 EYLÜL 2014 

Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun Milli Eğitim Bakanlığı ziyaretini izlemek isteyen Zaman ve 

Cihan muhabirleri Başbakanlık Basın Müşaviri Osman Sert'e sorularak binadan çıkartıldı. 

17 EYLÜL 2014 

Zaman, Bugün, Kanaltürk ve Samanyolu'nun aralarında bulunduğu medya kuruluşları 

Erdoğan'ın da katıldığı Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu'nun (TESK) Rixos Otel'deki 

genel kuruluna alınmadı. Cumhurbaşkanlığı basın görevlileri ve korumaları bundan böyle 

yasağın Çankaya Köşkü dışındaki bütün programlarda uygulanacağını gazetecilere söylediler.  

3 EKİM 2014 

Başbakanlık akreditasyonu genişletti. Zaman, Cihan, S Haber ve Bugün Gazetesi muhabirleri 

Bakanlar Kurulu'nu takip etmek amacıyla geldikleri Başbakanlık binasına alınmadılar. 

Kapıdaki korumalar, bu yönde bir emir geldiğini belirterek muhabirleri geri çevirdi. 



8 KASIM 2014 

Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun katıldığı 4. Hacı Bektaş Aşure Günü etkinliklerine Zaman 

gazetesi, Cihan Haber Ajansı ve S Haber alınmadı. Davutoğlu, Hacı Bektaş Veli Müzesi ve 

Kültür Merkezi'ni ziyaret ederken gazetecilere sansür uygulandı. 

8 KASIM 2014 

Türkiye'nin AB sürecini masaya yatırmak ve gerekli reformları koordine etmek amacıyla 

oluşturulan Reform Eylem Grubu toplantısının ilk eylemi basına akreditasyon oldu. 

Toplantıya Zaman, Cihan ve Samanyolu alınmadı. AB Bakanı ve Başmüzakereci Volkan 

Bozkır, Adalet Bakanı Bekir Bozdağ, Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu ve İçişleri Bakanı 

Efkan Ala katıldı. 

23 KASIM 2014 

Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun Tunceli’deki cemevi ziyareti ve diğer temasları için bu ile 

giden Zaman gazetesi ve Cihan Haber Ajansı muhabirleri hiçbir programa alınmadı. 

Başbakanlık korumaları, cemevi girişinde Zaman ve Cihan muhabirlerine, “Sizi alamıyoruz” 

dedi. Muhabirlerin hangi gerekçeyle böyle bir akreditasyon uygulandığını sorması üzerine, 

“Başbakanlık kararı” cevabı verildi. Cemevi yetkilileri bu uygulamaya tepki gösterdi. 

24 KASIM 2014 

24 Kasım Öğretmenler Günü dolayısıyla Milli Eğitim Bakanlığı binasına giden bazı medya 

organları, Başbakanlık Binası nizamiyesindeki korumalar tarafından durduruldu. Medya 

kuruluşlarının ismi istendi. Zaman Gazetesi’nden geldiğini söyleyen muhabirler kapıda 

bekletilirken diğer medya kuruluşları rahatça geçti. Programın Başbakanlıkla ilgisi yoktu ama 

Zaman muhabirlerinin Milli Eğitim Bakanlığı binasına geçmesi engellendi. 

1 ARALIK 2014 

Başbakan Yardımcısı Ali Babacan’ın G-20 dönem başkanlığının 1 Aralık 2014 tarihinde 

devralınması vesilesiyle düzenlediği basın toplantısının yapıldığı Yeni Başbakanlık Binası’na 

Zaman ve Cihan muhabirleri alınmadı. 

BASIN KURULUŞLARINDAN TEPKİ 

6 KASIM 2014 

Basına yönelik akreditasyon ayrımcılığının Cumhurbaşkanlığı'nın ardından Başbakanlık ve 

Dışişleri Bakanlığı'nda da uygulanmasına medya örgütleri tepki gösterdi. Avrupa Gazeteciler 



Birliği (AEJ) Türkiye Temsilciliği, Basın Yayın ve İletişim Emekçileri Sendikası (Haber-Sen) 

Çağdaş Gazeteciler Derneği, Diplomasi Muhabirleri Derneği, Ekonomi Muhabirleri Derneği, 

Parlamento Muhabirleri Derneği, Profesyonel Haber Kameramanları Derneği, Turizm ve 

Çevre Gazetecileri Derneği, Türkiye Foto Muhabirleri Derneği, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti 

Ankara Temsilciliği ve Türkiye Gazeteciler Sendikası'nın yer aldığı G-9 Platformu, 

akreditasyon baskısının sansüre dönüştüğünü açıkladı.   Platform açıklamasında "AKP 

hükümeti; bu çağdışı, anti-demokratik, yasakçı ve sansürcü akreditasyon uygulamasına derhal 

son vermeli, eleştirel düşünceye saygı duymalı, gazetecilerin işlerini yapmalarına ve halkın 

haber alma hakkına engel çıkartmaktan vazgeçmelidir. İktidara, bu uygulamalarının çağdaş 

demokrasilere değil despotizme yakıştığını anımsatırken, meslek örgütleri olarak bu türden 

baskılara tüm gücümüzle karşı çıkacağımızı da belirtmek istiyoruz." ifadeleri kullanıldı. Basın 

ve ifade özgürlüğü önündeki engellerin, Türkiye'nin demokratikleşmesi önündeki en ciddi 

sorunları oluşturduğu hatırlatıldı.   

Özgürlüğe Darbe 

"AKP iktidarının giderek artan eleştiri ve farklı görüşlere tahammülsüzlüğü; basın ve yayın 

kuruluşları üzerindeki baskıyı artırıp oto-sansürün yaygınlaşmasına yol açarken, sayıları 

yüzlere varan gazetecinin de işlerini kaybetmesine neden olmuştur. Ulusal ve uluslararası 

birçok rapora da yansıyan bu durum, temel insan haklarının başında gelen ifade özgürlüğüne 

vurulmuş ciddi bir darbe olarak nitelendirilmiştir." denildi. Bu doğrultudaki eleştirileri hiç 

dikkate almayan hükümetin, sürekli yeni baskı uygulamalarını devreye sokarak basın 

üzerindeki kısıtlamaları yaygınlaştırdığına değinildi. Açıklamada, şu ifadelere yer verildi: "Bu 

yöndeki son gelişme, bir süredir Cumhurbaşkanlığı tarafından uygulanmakta olan 

akreditasyonun başta Başbakanlık ve Dışişleri Bakanlığı olmak üzere devletin diğer 

kurumlarına yaygınlaştırılması olmuştur. 3 Kasım Pazartesi gününden itibaren belli medya 

gruplarına bağlı kurumlarda çalışan gazeteciler, kurumsal akreditasyonlarının olmasına ve 

Başbakanlık Basın-Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğü tarafından verilen sarı basın 

kartlarına sahip olmalarına karşın adı geçen kurumlardaki faaliyetleri izleyememişlerdir. Bu 

akreditasyon uygulamasına takılan Başbakanlık muhabirleri, mutad Bakanlar Kurulu sonrası 

basın toplantısını ve Başbakan'ın diğer kurumlardaki faaliyetlerini; diplomasi muhabirleri ise 

yine mutad bakanlık bilgilendirme toplantısını takip edememişlerdir."   

Doyurucu bilgi yok 



Ne Başbakanlık ne de Dışişleri yetkilileri bu uygulamanın hangi hukuki temele dayandığı ya 

da hangi idari tasarrufla yaşama geçirildiği konusunda doyurucu bilgi vermediklerinden 

yakınılan açıklamada, bu durumun uygulamanın keyfi bir karara dayandığını, ucunun açık 

olduğunu ve eleştirel haber ya da yorum sahipleri ve bağlı bulundukları kurumların benzer 

şekilde cezalandırılabileceğini gösterdiği aktarıldı. "Anlaşılan iktidar sahipleri, bir tür 

cezalandırma yöntemine dönüşen akreditasyon uygulamasını şekil, kapsam ve zamanı 

açısından genişletme ve yaygınlaştırma kararı alarak 'Yeni Türkiye'nin özgür basına ve ifade 

özgürlüğüne bakışını ortaya koymak istemişlerdir." denildi. 


